داشتم مقالهای در باره شرایط استخدام یک خبره محتوا میخوندم که رسیدم به این که خبره تولید محتوا باید تفاوت بین On-Page SEO و Off-Page SEO را کامل بداند. بنابراین تو گوگل تیتر همین مقالهای که الان در حال مطالعهاش هستید رو تایپ کردم، توی نتایج دریافتی اغلب محتوای انگلیسی با این عنوان رو دیدم، پس محتوایی با همین نام یعنی «تفاوت On-Page SEO و Off-Page SEO» فرآوری کردم.
استراتژی بهینهسازی موتور جستجو یا همان SEO به دو تقسیم تقسیم میشوند:
On-Page SEO
Off-Page SEO
هر دو On-Page و Off-Page برای کامیابی یک کمپین سئویی موثر هستند. اگر این دو را دو سطل اصلی برای ارزیابی موتورهای جستجو در اثناء ارزیابی سایت در مقایسه با سایتی سایر در وب در نظر بگیریم، On-Page SEO که با نام On-Site SEO هم شناخته میشود، همانی است که سایت شما و یا صفحهای از سایت شما چگونه است؟ ولی Off-Page SEO این است که سایت و یا صفحه سایت شما چقدر معتبر و محبوب است، به عبارت ساده یعنی اینکه رنک سایت شما آیت از فاکتورهای On-Page SEO سایت شما است این در حالی است که Off-Page SEO نشانه میدهد رتبه سایت شما در نتایج جستجو چیست.
سئو بر روی صفحه یا On-Page SEO، عملی است برا بهینه سازی قسمتهای گوناگون سایت که بر رتبهبندی موتورهای جستجو تاثیر دارد. این تقسیم از سئو دست خویش شما است و شما میتوانید مهار کاملی بر آن داشته باشید و قسمتهای از سایت را تغییر دهید.
کیفیت و شمار لینکهای هر سایت نشانه از تلاشی است که برای سئو خارجی آن شده است.
فاکتورهای اصلی On-Page SEO شامل Title Tagها یا همان برچسب عنوانها، عنوان H1، ساختار URL، متن ابزار عکس ها (Alt Text for Images)، سرعت بارگذاری صفحات، محتوای صفحات و پیوندهای درونی (Internal Inking) است.
به طور کلی میتوان گفت On-Page SEO، تضمینی است بر این که سایت شما هم بدست مشتریان و مخاطبان نهفته شما خوانده میشود و هم توسط رباتهای موتورهای جستجو.
با یک On-Page SEO خوب، موتورهای جستجو به راحتی میتوانند صفحات سایت شما را نمایه کنند، بفهمند سایت شما در چه موردی است و به راحتی ساختار و محتوای سایت را مرور کرده و بر پایه آن به سایت رتبه بدهند.
لینک بیشتر، رنک بالاتر
لینک بیشتر، رنک بالاتر
تمرکز اصلی Off-Page SEO بر افزایش اعتبار حوزه از راه دریافت بکلینک از سایر سایتها است. به عبارت دیگر اگر یک وان داشته باشید و یک اردک پلاستیکی درون آن (اردک سایت شما است)، در حالی که وان را پر آب (لینک) میکنید، اردک پلاستیکی نیز به سطح بالاتر میآید.
پس کیفیت و شمار لینکهایی که هر سایت دارد، نشانی از تلاشی است که برای Off-Page SEO آن سایت شده است.
برای این که لینک بیلدینگ نکوداشتن سپریدن دهید باید به فرآوری محتوای خوب و جذاب در مرحله پیش درآمد دقت کنید.
تفاوت سئو on-page و off-page |
با محتوای جذاب میتوانید مخاطبانی را جذب کنید که مدام به محتوای شما لینک دهند.
در مرحله بعد، محتوای خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید الی خیلی راحت لینکسازی کرده باشید.
در حالی که همچنان عنوان میشود شمار لینک مهم است ولی تولیدکنندگان محتوا و کارآزمودگان سئو معتقدند که کیفیت لینک در حال حاضر از تعداد لینک مهمتر است.
پس کیفیت و تعداد لینکهایی که هر سایت دارد، نشانی از تلاشی است که برای Off-Page SEO آن سایت شده است.
در سئو داخلی و بیگانه سایت، باید جانب تعادل رعایت شود
اما کدام مهمتر است؟ On-Page سئو یا Off-Page سئو؟
صحبت از اینکه بین سئوی داخلی و سئوی خارجی کدام مهمتر است همانند این است که بگوییم در ساخت یک ساختمان، فونداسیون مهم است یا سقف ساختمان!
سئوی داخلی و سئوی بیگانه باید هر دو در ساحل هم باشند لغایت رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو بهبود یابد. با این حال سئوکارها توصیه میکنند همانطور که در ساختن یک ساختمان پیش درآمد باید فونداسیون آن پیریزی شود و پس سقف آن، فلذا دائم سئوی داخلی سایت باید در نخستینگی پیمان گیرد و همانطور که برای فونداسیون یک ساختمان، دائم باید مراقبتهای انجام شود و حتی تعمیراتی صورت گیرد، باید دائم در On-Page سئو سایت هم تغییراتی در راستای بهبود سپریدن شود.
پس برپایی ترازمندی در سئوی داخلی و خارجی، کمک خواهد کرد هم بیننده سایتتان، آن را به نکوداشتن ببیند و هم رباتهای موتورهای جستجو.
- ۹۸/۱۱/۰۵