سئو تکنیکال (Technical SEO) ضلع میانی مثلث سئو و احد از مهم ترین مراحل در سئو سایت می باشد. انجام مراحل سئو تکنیکال برای ایجاد بستگی بهتر با موتور جستجو برای هر وب سایت ضروریست.
سئو سایت به چهره کلی به سه دسته دسته می شوند که عبارتند از:
سئو تکنیکال (Technical SEO)
سئو بیگانه (Off page SEO)
سئو داخلی (On page SEO)
سئو تکنیکال چیست؟
برای ساخت یک منزل آجری شما بیچارگی به ملات کار، پول و قدرت دارید در نمونه زده شده ملات مسئولیت سئو تکنیکال را برعهده دارد.
سئو تکنیکال به تمامی کارهایی گفته می شود که در جهت افزایش محبوبیت سایت از نقطه نظر خزنده موتور جستجو اتمام می شود. انجام سئو تکنیکال مایه شفا چگونگی ایندکس، خزنده و تاثیر کلی بهتر یک سایت خواهد شد.
یک تازه خوب: پس از به انجام رساندن چک فهرست فاکتور های سئو تکنیکال دیگر نیازی به رفع مجدد خطاها نیست این یعنی بهینه سازی یک بار برای همش بسنده-بسندگی می کند.
چک لیست مهم ترین فاکتور های سئو تکنیکال
انجام موارد بیان شده نیاز به هستی ادب فنی و توانایی مدیریت تارنما دارد اگر اطلاعاتی در این گویه ندارید پیشنهاد می نماییم لغایت از انجام صرفه عقیده کنید.
۱- طراحی موبایل فرندلی
امروزه اغلب جستجو ها با موبایل و تبلت انجام می شود، چند ماه قبل خبری بر پایه تغییر چگونگی ایندکس ربات گوگل به پنل سرچ کنسول همگی کسان ارسال شد که حاکی از تغییر قانون ایندکس صفحات در گوگل بود.
از این پس ربات دسکتاپ جای خود را به ربات دستگاه های هوشمند می دهد این یعنی از این بعد رتبه بندی نتایج جستجو گوگل بر بنیاد نسخه موبایل انجام چهره می گیرد.
رعایت این نکات در سئو موبایل ضروریست:
محتوای نسخه موبایل و دسکتاپ یکتا باشند.
نسخه موبایل در کمتر از ۶ ثانیه بارگذاری شود.
استفاده از AMP فراموش نشود.
از تست موبایل فرندلی سرافراز عبور کنید.
تصاویر، CSS و Js را در نسخه موبایل بلاک نباشند.
استفاده از فلش را فراموش کنید همینگونه پاپ آپ.
طراحی ریسپانسیو بر پای بست، رزولوشن صفحه کاربر تغییر کند.
۲- تفریق سرعت لود سایت
Mobile Friendly SEO
کاهش سرعت لود صفحات سایت یگانه از فاکتور های شناخته شده سئو است. سایت تند در جایگاه بالاتری نسبت به سایت کند تر قرار می گیرد.
استاندارد میانگین سرعت بارگذاری صفحات وب باید کمتر از ۷ ثانیه باشد اما ۴ ثانیه بهتر است. هر چه سرعت لود زیر تر باشد مدت زمان ماندگاری کارب در سایت بیشتر می شود.
لیست کارهای بهینه سازی سرعت لود:
مطمئن شوید سرور میزبانی از سیستم عامل ۶۲ بیت کاربرد می کند
آپدیت نسخه پی اچ پی از ۵.۲ به ۷.۲ تاثیر چشم گیری بر بهبود سرعت سایت خواهد گذاشت
سایز تصاویر را لغایت کران ممکن تفریق دهید
تا حتماً شدنی از نصب افزونه خودداری کنید
کدهای خروجی صفحات را فشرده سازی کنید
از قالب سبک بهرهگیری کنید
سایت مجهز به ابزار کش باشد
۳- بهینه سازی ساختار سایت
ساختار سایت
بهینه سازی ساختار سایت مایه دسترسی بهتر خزنده گوگل به صفحات می شود. صفحات مهم را از صفحه اصلی دور نکنید حداکثر لغایت ۳ کلیک از صفحه اصلی در درسترس قرار بگیرند.
۴- واژه کلیدی در آدرس صفحه فراموش نشود
در مرحله آدرس صفحه از آموزش سئو تکنیکال هستیم. به این نکات پایین توجه کنید:
تا حتماً ممکن مختصر و مفید باشد
از – برای جداکننده کاربرد شود نه چیز دیگری
کوتاه و پیوسته با کلمه کلیدی باشد.
از کارکتر های اضافه استفاده نشود.
فقط یک بار از واژه کلیدی استفاده شود.
آدرس صفحه فقط با یک آدرس در دسترس باشد.
تنها پنج واژه نخست در آدرس صفحات از نظر گوگل حساب می شوند.
اگر هدف استفاده از کارکتر های انگلیسی را دارید از مخفف کلمه کلیدی استفاده کنید.
۵- نصب پروتکل اس اس ال (SSL)
استفاده از SSL و انتقال آدرس از Http:// به Https:// یکی از فاکتور های سئو باره تایید گوگل است. به پیشه گیری SSL باعث افزایش امنیت انتقال اطلاعات سایت می شود علاوه بر این جالب است بدانید که قیمت آن چنانی هم ندارد.
ما رهنمود می نماییم از SSL های رایگان در cPanel یا بدست کمپانی میزبان ارائه می شود کاربرد نکنید، آشکارا نسخه اورجینال را از سایت خریداری و نصب کنید.
۶- ناوبری صحیح (Navigation)
ناوبری زیاد مهم است. کاربر و موتور جستجو با تعقیب کردن لینک های منو به بسیاری از صفحات دسترسی پیدا می کنند.
سئو ناوبری
لینک با یک آنکر تکست یکسان به دو صفحه ممنوع.
استفاده از زیر منو: هر چه کمتر بهتر.
استفاده از تگ ناوبری به نسخه HTML سایت شما جان می بخشد.
ناوبری باید در نگاه اول قابل دید بوده و المان های ساختن شده Clickable باشند.
۷- بردکرامب: راه راهنمای کاربر
منو بردکرامب به انگلیسی Breadcrumbs یک منو فهرست شده از لینک به چهره افقی است که در بالا یا ذیل صفحه پیمان میگیرد و شغل آن نمایش فاصله کاربر الی صفحه اصلی است.
استفاده از بردکرامب مایه درمان تجربه کاربری و دسترسی بهتر صفحات به خرنده گوگل می شود که در نهایت مایه ایندکس تندتر خواهد شد.
۸- نشان گذاری صفحات با اسکیما (Schema.Org)
نشانه گذاری صفحات روز به روز مهم تر می شود چرا که گوگل هر روزه اطلاعات اکثریت متعلق به را در نتایج جستجو نمایش می دهد.
Markup صفحات فقط بدست Schema اتمام نمی شود گوگل از JSon و Microdata نیز پشتیبانی میکند.
نشانه گذاری صفحه مایه ایجاد خروجی اسنیپت در صفحه نتایج جستجو می شود مثل تصویر زیر:
اسنیپت اجازه پخت
اموزش سئو تکنیکال
۹- ساخت فایل ربات (Robots.txt)
فایل Robots.txt در پوشه Root هاست قرار میگیرد. این فایل با وارد کردن آدرس سایت + Robots.txt در دسترس پیمان دارد.
محتوای Robots میزان دسترسی خزنده موتور جستجو برای نمایه صفحات را مشخص می کند. به چهره قبل فرض نیازی به اضافه کردن کد خاصی نیست اما اگر قصد اتمام تغییرات را دارید پس از اتمام از راه پنل سرچ کنسول آپدیت را تست کنید.
۱۰- صفحات کپی را با تگ کنونیکال نجات دهید
تگ Canonical بدین صورت در تقسیم <Head> پیمان میگیرد. کنونیکال بهترین روش برای تعیین صفحه منظور در گوگل است. فرض کنید یک محصول با ۴ رنگ و ۵ سایز متفاوت هستی دارد و هر کدام از آنها یک صفحه دارند.
اگر همه ی صفحات ایندکس شوند محتوای کپی برپایی شده مایه بروز آفت جدی به وب سایت ما می شود، کنونیکال در اینجا به کمک ما آمده الی نمایه صفحات هرز بازداری کند.
۱۱- روی صفحه ۴۰۴ سایت شغل کنید
وقتی که URL صفحه در دسترس نباشد ارور ۴۰۴ برای کاربر نمایش دیتا خواهد شد. روی این موارد ۴۰۴ خود پیشه کنید:
صفحه ۴۰۴ را به تگ Meta Noindex آغشته کنید.
از ظاهری متفاوت در طراحی کاربرد نکنید.
به کاربران گزارش دهید که آیا این صفحه حذف شده یا نیست.
وجود باکس جستجو می تواند به کاربران کمک کند.
۱۲- نقشه سایت ساخته و آن را به پنل سرچ کنسول اضافه کنید
نقشه سایت به نمایه بهتر صفحات کمک می کند. Sitemap همانند نقشه راه برای خزنده گوگل گذرگاه صفحات را مشخص می کند. نقشه سایت شاید یکتا از مهم ترین فاکتور های سئو تکنیکال باشد باشد.
نکات پیوسته با نقشه سایت
تمامی صفحات از جلمه، نوشته، برگه، بخش بندی، تگ و … در نقشه قرار گیرند.
نقشه سایت را به سرچ کنسول گوگل اضافه کنید.
۱۳- بهینه سازی نرخ بودجه خزنده (Crawl Budget)
Crawl Budget
خزش در وب برای گوگل هزینه بر است چون بیچارگی به مصرف منابع سخت افزاری دارد. گوگل برای هر سایت یک نرخ خزش در عقیده میگیرد که میزان آن بستگی به عوامل متعددی دارد که بعدا به آنها خواهیم پرداخت در حال حاضر دیدن کنید از ۶ عامل تاثیر گذار در افزایش نرخ خزش.
لینک های ریدایرکت شده درونی را حذف کنید.
اینترنال لینک بیلدینگ را دست کم نگیرید.
بر علیه محتوای کپی کودتا کنید.
ترمیم لینک های شکسته فراموش نشود.
آپدیت منظم نقشه سایت
بررسی چگونگی خزش
برای بر طرف کردن ارور های خزنده از افزار Screaming Frog کمک بگیرید. این ارور ها باعث بروزر آفت جدی به رتبه بندی سایت وارد کند:
ارور ریدایرکت ۳XX
ارور سرور ۵XX
ارور کلاینت ۴XX
۱۴- محتوای کپی یا کوتاه را سریعا حذف کنید
وجود درونمایه کپی و لاغر می تواند آسیب های جدید به سئو لندینگ پیج ها وارد کند. عنوان، توضیحات، تیتر و محتوای کپی تو سایت را پیدا کرده و آن ها را فورا ویرایش یا حذف کنید.
۱۵- رندر صفحه (Render)
Rendering
صفحاتی که کد خروجی Javascript دارند پس از خزش برای درک درونمایه رندر می شوند به این فرآیند تجزیه و تحلیل صفحه گفته می شود. دو شیوه رندر هستی دارد:
کلاینت ساید
سرور ساید
اگر صفحات JS به درستی رندر نشوند نمایه نشده و در نتایج جستجو پیمان نمی گیرند.
تکنیکال سئو چیست؟ ⭐
دسترسی بهتر و افزایش تاثیر سایت برای موتور های جستجو .
مهم ترین فاکتور های سئو تکنیکال کدام اند؟ ⭐
کاهش سرعت لود، بهینه سازی بودجه خزنده (نرخ خزش) و طراحی سایت ریسپانسیو (موبایل فرندلی).
آیا دربایستن به پیاده سازی چندباره سئو تکنیکال است؟ ⭐
خیر یک بار کافیست.
- ۹۹/۰۴/۳۰