تکنولوژی 7

تکنولوژی

تکنولوژی 7

تکنولوژی

  • ۰
  • ۰

سئو مجموعه‌ای از کارها برای شفا رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل است. سایتی که روی سئو آن کار نکرده‌اند مانند انسانی است که تهِ چاهی تاریک مانع افتاده و هرچقدر فریاد می‌زند کسی صدایش را نمی‌شنود.

وبسایتی که در نتایج نخست یا دست کم صفحه نخست نتایح جستجو دیده نمی‌شود دقیقاً چگونگی مشابهی با انسان مانع افتاده منتهی چاه دارد.

جواب دادن به سوال سئو چیست آسان است ولی بدون آگاهی از نکات و روش‌های آن، سئو را در ذهن شما به یک افسانه تبدیل شود. سئو اصلاً اسطوره نیست. به راستی سئو اصول و تکنیک‌هایی است که هرکسی می‌تواند یاد بگیرد.

پس با خواستن این مقاله اولاً یک نمای کلی از سئو را می‌بینید و دوماً دیگر کسی نمی‌تواند با حرف از سئو سرتان کلاه بگذارد.

در این مقاله در ارتباط با تکنیک‌های مختلف سئو (یعنی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) حرف می‌زنیم، با سئو درونی و خارجی و نکات مهم هر کدام آشنا می‌شویم. در واپسین،انجام لیستی از الگوریتم‌های مهم گوگل را آورده‌ایم و یک فایل چک‌لیست سئو برای شما آماده کرده‌ایم.

پیشنهاد می‌کنم همین اکنون یا بعد از مطالعۀ این مقاله چک‌لیست سئو که در پسین برای شما گذاشته‌ایم را دانلود کنید و اگر امکانش بود پرینت بگیرید. با این چک‌لیست می‌توانید به چهره منظم کارهای سئوی سایتتان را سپریدن دهید و بعد از پسین هر تقسیم آن را علامت بزنید.

این سئو یعنی چی آخرش؟


اجازه دهید یک راست بروم سر اصل مطلب و تعریف سادۀ سئو (SEO) را به شما بگویم. کلمۀ SEO از ساحل هم قرار دادن حروف اول واژه ها Search Engine Optimization گرفته شده است. Search Engine Optimization یعنی چه؟ یعنی:

«بهینه سازی برای موتورهای جستجو»

بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که اگر به‌درستی انجام شوند منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک اغلب می‌شوند.

چرا سئو اهمیت دارد؟
روز به روز به شمار کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو می کنند، اضافه می‌شود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه بیش از 3.5 میلیارد سرچ در گوگل سپریدن می‌شود. حال که آسان می‌توانیم فهم کنیم که چرا بیل گیتس می‌گوید که:

اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد.

پس کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. حالا دستور دهید ادامه این بحث را با یک نمونه برایتان قبل ببرم؛

تصور کنید شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید. با ابزارهای مربوط به آمار جستجوی هر عبارت در گوگل متوجه می‌شویم ملت با عبارت‌های مختلفی روزانه نزدیک ۸ هزار بار برای «خرید موبایل» یا عبارت‌های مانند جستجو می‌کنند.

این شمردن عالی است؛ یعنی ماهانه 8000 نفر منظور خرید موبایل دارند و در اینترنت به تعقیب جایی برای خرید موبایل می‌گردند.

حالا یک سوال: شما وقتی برای چیزی در گوگل جستجو می‌کنید پاسخ سوال یا دربایستن خویش را کجا پیدا می‌کنید؟ خیلی مختصر پیش می‌آید چیزی که دنبالش هستیم را در نتایج اول یا نهایتاً در صفحه نخست پیدا نکنیم.

پس اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی می‌تواند شما را پیدا کند یا اصلاً از هستی وبسایت شما مطلع شود. در راستی شما ۸ هزار مشتری نهفته که یکراست به دنبال شما بوده‌اند را از دست داده‌اید.

سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند الی سایت شما را شناسایی کرده، زمینه تکاپو شما را بفهمد و بر اساس واژه ها کلیدی پیوسته مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو اثر دهد. در واقعیت سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژه‌ای می‌کند.

البته اینجا لازم است که به نکته‌ای اشاره کنم. درست است که گوگل یک موتور جستجو است و واژۀ موتور هیچ ویژگی انسانی را به یاد کس نمی‌آورد. اما گوگل آنقدرها هم موتور نیست. یعنی آدم‌ها نمی‌گذارند که موتور باشد و بر اساس فاکتورهای صرفا مکانیکی و ماشینی سایت‌ها را رتبه بندی کند.

در حال حاضر هوش مصنوعی است که نتایج را رتبه‌بندی می‌کند. این یک خبر خوب برای آنهایی است که کارشان صحیح است و یک خبر بد برای آنهایی که پیگیری بعید زدن گوگل هستند. چرایی این حرف را در ادامه متوجه خواهید شد.

انواع تکنیک‌های سئو و توصیه‌های لازم!
بد نیست که بدانید متخصصان، تکنیک‌های سئو را در سه گروه گوناگون دسته‌بندی کرده‌اند. این گروه‌ها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.

سئوی کلاه سفید: ما واقعاً خیلی خوبیم!
منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی است که بر بنیاد قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می‌شوند رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند.

فرایند سئوی کلاه سفید که بهترین و مناسب‌ترین روش سئو است، یک شبه اتمام نمی‌شود و بیچارگی دارد که مدت زمان مشخصی پیوستگی و دائما روی سایت خود شغل کنید، در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد می‌کند و به این راحتی جایگاه شما را به دیگران نمی‌دهد.

راستی اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی را هم شنیدید تعجب نکنید؛ از بس که این شیوه بر پایه خوی ها و راستی-راستگویی و واقعیت است به آن سئوی اخلاقی هم می‌گویند.

سئوی کلاه سیاه: ما تظاهر می‌کنیم که خیلی خوبیم!
در روبرو سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه کوشش بر فریب موتور جستجو، سوءاستفاده از ضعف‌ها و دور زدن قوانین آن است.

این شیوه سئو برعکس طریق پیشین خیلی زودتر نتیجه می‌دهد؛ اما تاثیر آن ابدیت نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتم‌های جدید است و دیر یا زود می‌تواند دست شما را بخواند.

پس چه بسا چند روزی جایگاه نخست گوگل را کسب کنید، اما شدنی است به همان زودی هم لو بروید و از صحنۀ وب محو شوید.

تماشا کنید: آیا ما واقعاً بر تصمیم‌های خویش چیرگی داریم؟حتما بخوانید: تماشا کنید: آیا ما واقعاً بر تصمیم‌های خویش چیرگی داریم؟
به قول شاعر: ترسم که به کعبه (رتبه اول گوگل) نرسی ای اعرابی (وبمستر) کاین ره که تو می‌روی به تُرکستان (نتایج پایان گوگل) است. آره بعد حواستون باشه :)

سئوی کلاه خاکستری: ما خوبیم! اما نه همیشه.
سئوی کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که قانونی و درست نیست اما طوری اجرا می‌شوند که گوگل متوجه نشود. به ذکر دیگر سئوی کلاه خاکستری مثل سئوی کلاه سیاه است ولی نسبت به آن خطر اقلیت دارد.

مثلاً برخی مواقع سئوکارها تعداد زیادی صفحۀ جعلی در شبکه‌های اجتماعی مختلف (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و ...) برپایی می‌کنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک می‌دهند. خب گوگل هم اینک نمی‌تواند تشخیص دهد که تمام این صفحات از آن خود شما هستند، بنابراین می‌توانید فیدبک نکویی از آن‌ها بگیرید. ولی بعید هم نیست که الی چند وقت سایر این سر هم بر ملا شود و مبتلا جریمۀ گوگل شوید!

توصیه من این است که تا وقتی در زمینۀ سئو حرفه‌ای نشده‌اید و با ساختار گوگل و طرز پیشه الگوریتم‌های آن آشنایی کاملی ندارید، از این روش استفاده نکنید. چون برخی مواقع یک اشتباه حقیر می‌تواند سایت شما را در معرض خطر جدی پیمان دهد و به آن آسیب بزند. در نوشتار سئوی کلاه خاکستری می‌توانید با تکنیک‌های این روش آشنا شوید.

آیا سئو انواع دیگری هم دارد؟
در همه کارهایی که برای سئو اتمام می‌شود را به بخش‌ها یا حوزه‌های مختلفی بخش می‌کنند. یک گونه بخش شغل متداول، دسته کارهای تو سایت و بیرون سایت است. به این دو بخش کارها سئو یا بهینه‌سازی داخلی (On-Page SEO) و سئو یا بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO) می‌گویند.

سئوی داخلی سایت چیست؟
منظور از سئوی داخلی، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با قصد رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش شدامد سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را فهم می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت سودمند برای کاربران می‌شناسند.

خب، برای سپریدن سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چه‌کار کنیم؟ نظر من این است که از چک فهرست جادویی سئوی درونی بهره‌گیری کنید!

چک‌لیست سئوی داخلی سایت
مراحلی که در این چک فهرست خواهید دید، جدیدترین نکات سئو هستند که تا سال جاری (یعنی سال 2018) منتشر شده‌اند. همگی این مطالب از تجربیات شخصی ما در امروزین و سایت‌های معتبر بیگانه جمع‌آوری شده‌اند و بی گمان به پیشه شما می‌آیند؛ پس با گمان آسان از آن‌ها بهره‌گیری کنید.

بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت
یکی از بخش‌هایی که گوگل به آن توجه می‌کند، آدرس صفحات گوناگون سایت است. تجربه پرتو داده است که هر چقدر که این آدرس کوتاه‌تر، خواناتر و با سوژه محتوای شما پیوسته باشد، تاثیر بهتری روی سئو دارد. برای این‌که تمام نکات مربط به URL سایت را بدانید، مقالۀ «نکات مهم برای بهینه سازی URL سایت» را که بدست همکار کهن ما، رامین محمودی عزیز تألیف شده را بخوانید.

تحقیق واژه ها کلیدی (Keyword Research)
تحقیق واژه ها کلیدی یعنی اینکه بررسی نماییم و ببینیم مخاطبان منظور ما در اینترنت به تعقیب چه چیزهایی هستند و برای رسیدن به آن‌ها چه کلماتی را جستجو می‌کنند. اگر تحقیق کلمات را به واقعیت انجام دهید، هم مخاطبانتان را بهتر می‌شناسید و هم می‌توانید چگونگی سئوی سایتتان را بهتر کنید.

توجه: پژوهش واژه ها کلیدی به قصد جذب بازدیدکننده برای سایت انجام نمی‌شود، بلکه منظور از آن، جذب آن تقسیم بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان سودمند بوده و دقیقاً به دنبال محتوا یا فرآورده شما هستند.

ما در مدرن یک مقالۀ خوب در مورد تحقیق واژه ها کلیدی داریم و صفر لغایت صد این جستار را آن‌جا روشنگری داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم حتماً این نوشتار را بخوانید. یا اگر به تعقیب یک آموزش عملی و کامل هستید دوره تحقیق کلمات کلیدی امروزین مناسب شماست!

دوره تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدیکلمات کلیدی سنگ بنای موفقیت سوداگری شماست. بعد قبل از هر چیز، این چیرگی مهم و شغل با افزارها را در دوره پژوهش واژه ها کلیدی آکادمی نوین بیاموزید.

برای اطلاع از سرفصل‌های دوره روی عکس کلیک کنید.

بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title
عنوان سئو چیست؟ عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش دیتا می‌شود. همیشه سعی کنید عنوان سئوی مطالبتان را جذاب بنویسید و نکات زیر را در آن‌ها رعایت کنید.

تا جای امکان سعی کنید کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید و سپس به آن صفت و جزئیات دیگری (مثل راهنما، بررسی، 2018، برترین) اضافه کنید.
تعداد واژه ها عنوان کمتر از 55 کاراکتر باشد.
عنوان مطلب یا عنوان سئو را بی گمان تو تگ <H1> پیمان دهید. (برخی سیستم‌های مدیریت محتوا همانند وردپرس به طور خودکار این کار را سپریدن می‌دهند، اما اگر CMS شما نوع دیگری‌ست کدها را مرز چک کنید.)
زیرتیترهایی غیر از عنوان اصلی را تو تگ <H2> قرار دهید و کوشش کنید از کلمات کلیدی قصد در آن‌ها بهره‌گیری کنید.
رعایت ساختار در مقاله متن (بهینه‌سازی H1، H2 و H3)
هنگام تولید محتوا برای تارنگار همیشه سعی کنید که ساختار را در نوشته‌هایتان رعایت کنید. برای رعایت ساختار عنوان را با سرنویس1 (H1)، تیترهای اصلی را با سرنویس2 (H2) و ذیل شاخه‌های آن‌ها را با H3، H4 و... مشخص کنید. این پیشه هم گوگل را برای خواستن مطلبتان بهتر راهبری می‌کند و هم کاربران را. به تصویر پایین نگاه کنید، همانطور که می‌بینید عنوان یا جستار اصلی صفحه که در این‌جا آبنبات‌فروشی است با تگ <H1>، پایین شاخه‌‌های آبنبات‌فروشی که به دو دستۀ آبنبات شکلاتی و میوه‌ای بخش شده‌اند در تگ <H2> و ذیل شاخه‌های آن‌ها نیز در تگ <H3> قرار گرفته‌اند. شما هم با توجه به موضوع و بخش‌بندی‌های متن‌تان باید ساختاری متناسب را برپایی کنید و عنوان‌های هر تقسیم را با تگ‌های <H> متمایز کنید.

بهینه‌سازی انکرتکست‌ها
منظور از انکر تکست همان عنوان لینک است که در همین جمله هم با لینک آبی مشخص شده است (با کلیک روی لینک آبی به صفحۀ انکرتکست چیست هدایت می‌شوید). حال که چطور باید انکر تکست‌ها را بهینه کنیم؟

از واژه ها کلیدی در انکرتکست‌ها بهره‌گیری کنید.
انکر تکست باید پیوسته با سوژه صفحۀ لینک شده باشد.
برای انکر تکست‌ها استراتژی داشته باشید. برای آشنایی کامل با راهبرد و نحوۀ بهینه‌سازی انکر تکست‌ها مقالۀ «چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟» را بخوانید.
بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description
منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی است که برای نمایش دیتا شدن در تقدیر توضیحات گوگل نوشته می‌شود (مانند تصویر زیر).

تعداد کاراکترهایی که در توضیحات متا می‌توانید بهره‌گیری کنید در نخست - طبق استانداردهای گوگل – محدود به 155 لغایت 165 کاراکتر بود، پس از مدتی در دسامبر سال 2017 گوگل اعلام کرد بر بنیاد الگوریتم‌های جدید لغایت 325 کاراکتر قابل نمایش است. ولی همین چند وقت قبل یعنی 14 می 2018، تازه جدیدی به گوش رسید. گوگل اعلام کرد که تعداد کاراکترهای توضیحات متا به طور متوسط کمی کمتر شده، اما اینکه گوگل چه شمار از آن‌ها را نمایش دهد بستگی به محتوای صفحه و توضیحات نوشته شده در متا دیسکریپشن (توضیحات متا) دارد.

در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی بهره‌گیری کنید، اما آن را بیش از بی گمان با واژه ها کلیدی پر نکنید. سعی کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه شود و هم کاربر مقصود و کلیات محتوای صفحه را بفهمد، توضیحات متا را بنویسید.

رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی
قبل از هر چیزی کوشش کنید در صد کلمۀ نخست محتوایتان از کلمات کلیدی منظور استفاده کنید. در ادامه هم واژه ها کلیدی را طوری در متن پخش کنید که هم گوگل قصد شما را بفهمد و هم اینکه لطمه‌ای به مفهوم نوشتار وارد نشود. چون به هر حال جستجوی معنایی (Semantic Search) گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار در حال پیشرفت است و پر کردن متن با کلمات کلیدی بدون در عقیده اخذ بار معنایی آن‌ها نه تنها سودی ندارد بلکه به ضررتان هم خواهد بود. پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با بهینه سازی کلمات کلیدی در محتوا، مقالۀ «چگالی یا تراکم واژه ها کلیدی چیست؟» را بخوانید.

لینک‌سازی داخل سایت
لینک سازی در بخش سئوی داخلی سایت به دو بخش دسته می‌شود:

لینک دهی به سایر مطالب یا محصولات وب‌سایت خودتان
سعی کنید در هر مطلب 2 الی 5 لینک به سایر مطالب داشته باشید. چرا؟ چون این کار مایه می‌شود کاربران موعد اکثریت را در سایت شما سپری کنند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند، پس این فرایند به طور خود به خویش باعث افزایش بازدید سایت شما می‌شود.

لینک دادن به وب‌سایت‌های خوب دیگران
متاسفانه بعضی از رفقا وبمستر و خبره درونمایه در این مورد کمی خساست به هزینه می‌دهند و اندیشه می‌کنند که این پیشه مایه بالا رفتن ارزش سایت رقیب می‌شود. خب این جستار کاملاً درست است؛ ولی حُسن این شغل در چیست؟

 مفاهیم سئو اولاً با این شغل به گوگل نشانه می‌دهید که محتوای صفحۀ شما مرتبط با آن صفحۀ نکویی است که لینک کرده‌اید و چه بسا حتی این پیغام را به گوگل برسانید که مطلبی کامل‌تر از نوشتۀ رقیب تولید کرده‌اید. از سوی دیگر این پیشه شما نیت خوب شما را به رقبا پرتو می‌دهد و شکیبیدن دارد که آن‌ها هم دلشان نرم شود و لینک سایت شما را در سایتشان پیمان دهند :D.

استفاده کردن از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما
عمل نشانه‌گذاری صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و یاهو) Schema Markup یا نشانه‌گذاری اسکیما می‌گویند.  کدهای اسکیما به گوگل کمکمی‌کند الی راحت‌تر بتواند محتوای صفحه شما در ارتباط با چیست الی در نتایج مرتبط در رتبه‌بندی قرار بگیرید.

برای مثال با اسکیما می‌توانید به گوگل بگویید که در این صفحه مقاله‌ای دربارۀ "دیجیتال مارکتینگ" با عنوان "سئوی داخلی" نوشتۀ "تیم نوین" داریم که به تازگی منتشر شده است.

برای شناخت کدهای اسکیما و شیوه به کارگیری آن‌ها نوشتار اسکیما و طریق استفاده از آن را بخوانید.

  • ۹۹/۰۴/۳۰
  • aram212 kala

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی