تکنولوژی 7

تکنولوژی

تکنولوژی 7

تکنولوژی

  • ۰
  • ۰

باید اطلاع داشته باشید که این کار فرایندی زمان‌بر است، چون باید تقریباً همه مراحل جمع کردن یک کامپیوتر از صفر را طی کنید و علاوه بر آن زحمت باز کردن کیس کهنه را نیز متحمل شوید. این فرایند زمان‌بر و خسته کننده است؛ اما معضل چندانی ندارد. با این حال در این نوشته به بحث اندکی سخن را باز کنید و بستن خنک‌کننده‌های مایع نپرداخته‌ایم. مراحل کار در چنین مواردی ارتباط زیادی به نوع به کارگیری کامپیوتر دارد و می‌تواند کاملاً متغیر باشد. اگر رایانه شما یک خنک‌کننده مایع دارد، باید دستورالعمل‌های خاص آن را بیابید و یا از کسی که این کار را قبلاً انجام داده است کمک بگیرید.

همانند همه مطالب دیگر که درباره قطعات داخلی کامپیوتر در فرادرس نوشته‌ایم، در این باره نیز پیشنهاد شرکت آوش نت می‌کنیم که در حین بسط دادن قطعات رایانه، تصاویری از مراحل گوناگون تهیه کنید الی بدانید که کابل‌ها را از کجا باز می‌کنید و قطعات گوناگون در کجاها نصب می‌شوند.

ابزارهای موردنیاز
همه آنچه برای شغل روی یک کامپیوتر امروزین دربایستن دارید، یک پیچ گوشی با سر فیلیپس است. بهتر است از دو پیچ‌گوشتی بهره‌گیری کنید، یک پیچ‌گوشتی بزرگ برای بسط دادن پیچ‌های استوار و یکی کوچک‌تر برای بسط دادن پیچ‌های ظریفی که در محل‌های بعید از دسترس پیمان دارند. اگر در محیطی پیشه می‌کنید که مستعد الکتریسیته ساکن است، شدنی است به یک دستبند ضد استاتیک هم نیاز داشته باشید. چند کاسه یا فنجان نیز برای نگهداری پیچ‌های مختلفی که از مکان‌های متفاوت کامپیوتر مفتوح می‌کنید، کاملاً سودمند خواهد بود.

در این نوشته از یک کامپیوتر رومیزی برای پرتو دادن مراحل پیشه بهره‌برداری شده است. کیس باره به کارگیری نوع باستانی R4 طراحی فراکتال است که یک کیس معمولی ATX با اندازه Mid Tower است. اگر از یک کامپیوتر مخصوص گیمینگ استفاده می‌کنید، احتمالاً نما آن کاملاً همانند این است؛ مگر این که کیس کوچکی مثلاً یک کیس Mini-ITX داشته باشید. حتی در چنین مواردی نیز گام‌های کلی مراحل تعویض کیس کاملاً مشابه هستند.

تعویض کیس
بدیهی است که نخستین مرحله این است که کل کابل‌های دیتا و برق را از رایانه خویش جدا کنید و سپس آن را بر روی یک میز در فضای با نور کافی قرار دهید. بهتر است فضایی که کار می‌کنید فاقد کف‌پوش باشد الی از برپایی الکتریسیته ساکن ممانعت کنید.

نخستین کاری که برای اندکی سخن را باز کنید قطعات یک کیس باید اتمام دهید، این است که امکان دسترسی به این قطعات را داشته باشید. در مورد کیس‌های ATX این مسئله به معنی اندکی سخن را باز کنید پنل‌های دسترسی جانبی کیس است. در بعضی کیس‌ها شاید به جای پنل‌های دسترسی جانبی یک پوشش کلی هستی دارد که به طور یکپارچه از شاسی کیس متمایز می‌شود. این پنل‌ها به وسیله پیچ‌هایی در پشت کیس به آن متصل شده‌اند. معمولاً دو یا سه پیچ در هر سمت وجود دارد. این پیچ‌ها را مفتوح کرده و ساحل بگذارید.


سپس پنل‌های دسترسی را به سمت عقب کشیده و از کیس جدا کنید. آن‌ها را نیز در یک زاویه قرار دهید.


حال که موانع اصلی دسترسی جدا شدند، به راحتی می‌توانید به همه اجزای باطنی کیس دسترسی داشته باشید.


اگر کیس هر نوع قطعه قابل تفکیک بیرونی مشابه فیلتر گردوغبار دارد، آن‌ها را نیز از کیس متمایز کنید.


پیش از آن که اقدام به تفکیک قطعات بکنید، بهتر است از ترتیب کلی این شغل اطلاع داشته باشید. این ترتیب به طور ریزبین به نوع قطعات و لوازمی که دارید ارتباط دارد؛ ولی ترجیح کلی بر این است که نخست منبع تغذیه کیس متمایز شود، چون تقریباً به کل قطعات داخل کیس متصل است. بیرون کردن منبع تغذیه و کابل‌های فراوان آن از کیس مایه می‌شود که باقی پیشه با سهولت اکثریت اتمام گیرد. در بعضی موارد شدنی است نتوانید منبع تغذیه را بدون بیرون کردن اجزای دیگر مانند خنک‌کننده سی‌پی‌یو جدا کنید. در این چهره اشکالی هستی ندارد و می‌توانید به هر ترتیبی که راحت‌تر هستید عمل کنید.

جدا کردن منبع تغذیه

جهت جدا کردن منبع تغذیه باید ابتدا آن را از قطعاتی که اتصال یافته‌اند متمایز کنید. بر روی رایانه‌ای که در این نوشته به عنوان مثال به پیشه گرفته‌ایم، این قطعات شامل موارد زیر هستند:

مادربورد (ریل اصلی 24 پین)
مادربورد (ریل پردازنده 8 پین، البته ممکن است بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشد)
کارت گرافیک (8 پین- شدنی است کیس شما متفاوت باشد)
هارددیسک یا SSD (کابل‌های برق ساتا)
درایو دی‌وی‌دی (کابل برق ساتا)
فن‌های کیس (بسته به کیس متفاوت است)
انجام این کارها و وانگهی ادامه مراحل (به جز جدا کردن مادربورد) در حالتی که کیس به طور عمودی قرار گرفته راحت‌تر است.


اگر یک منبع تغذیه ماژولار دارید که امکان متمایز کردن کابل‌ها از هر دو سو، یعنی هم از سمت تکه و هم از سمت منبع تغذیه میسر است، در این صورت متمایز کردن کابل‌ها از سمت منبع تغذیه شغل راحت‌تری به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که رایانه‌های رومیزی پیش‌ساخته، از منبع تغذیه ماژولار بهره‌گیری نمی‌کنند.

  • ۹۹/۱۲/۱۴
  • aram212 kala

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی